Kempen Continu | Ilse Daniëls (Market-it)
Kempen Continu | Ilse Daniëls (Market-it)

Onlangs vertelde risicospecialist Barry Graat over de grootste en meest gevreesde bedrijfsrisico’s. Uiteraard speelden de factoren van de pandemie die ons nu allemaal in zijn greep houdt daar een significante rol in. Vandaag vertelt Ilse Daniëls van Market-it daarom over de manieren waarop online zichtbaarheid en vindbaarheid uw bedrijf kunnen helpen om op te (blijven) vallen in het digitale landschap.

Het belang van online zichtbaar zijn

De laatste tijd is des te meer duidelijk geworden dat het voor een bedrijf essentieel is om een goede online aanwezigheid te hebben. Zonder dat u zichtbaar bent kunnen potentiële klanten u immers ook niet vinden! Zichtbaarheid is de eerste stap naar meer verkeer, wat de basis is voor meer potentiële klanten en uiteindelijk meer verkoop. Door te investeren in de online zichtbaarheid van uw bedrijf bouwt u aan uw bedrijfsimago en uw klantenbestand – een goed wapen om de continuïteit van uw bedrijf te kunnen blijven waarborgen.

De juiste basis

Zichtbaar zijn en gevonden worden, dat is wat u wilt. Daarmee komen bezoekers bij u terecht; misschien uiteindelijk aan de telefoon, in de mailbox of aan tafel, maar in eerste instantie vooral via uw digitale kanalen. Denk aan uw website, maar ook aan social media platforms zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Bedenk echter wel goed: aanmaken is één, bijhouden is twee. Social media zijn namelijk een continu proces. Tot slot is het ook belangrijk om goed voor ogen te hebben wie u wilt bereiken: zorg dat uw stijl uw potentiële doelgroep aanspreekt.

Dynamische content

Met de weelde aan social media platforms waar we uit kunnen kiezen is het goed om hier ook op verschillende manieren mee om te gaan. Door uit te gaan van de kracht van ieder medium komt uw boodschap des te beter over. Een lang zakelijk verhaal past net zo min op Instagram als een uitgebreide fotorapportage op LinkedIn. Daarnaast is variatie goed; verandering van spijs doet eten, luidt het gezegde immers. Dynamische content (de ene keer een video, de andere keer een productfoto, dan weer een blog en dan weer een klantverhaal) houdt uw lezer geboeid. Hiermee werkt u aan klantenbinding en vergroot u uw online expertise. Als u een slager bent en mensen willen een barbecue organiseren, dan wilt u de eerste zijn aan wie ze denken voor het vlees!

Online zichtbaarheid vergroten

Wanneer het nog niet zo wil lukken met zogenaamde ‘organische’ groei kunt u middels zoekmachineoptimalisatie (‘search engine optimalisation’, oftewel SEO) uw online aanwezigheid vergroten. Het zou namelijk zonde zijn als uw zorgvuldig samengestelde website en social media kanalen alsnog niet gevonden worden! Met SEO zorgt u dat uw bedrijf beter scoort op belangrijke zoekwoorden in uw vakgebied. Zo kunt u dus ook klanten aanspreken die nog nooit van u gehoord hebben.

Zichtbaar zijn en blijven

Werken aan online zichtbaarheid is niet een ‘one and done’ taak; zoals gezegd is het een continuproces. Het online landschap verandert snel, dus het loont om mee te blijven veranderen. Kijk naar wat uw concurrenten doen en bedenk hoe u kunt innoveren.

Ik ga graag met u het gesprek aan als u op zoek bent naar iemand om mee te sparren over dit soort zaken, of als u ook wilt werken aan uw online vindbaarheid. Market-it kan u helpen zichtbaar te worden én blijven.